Kürtlerin durumu nedir? Kürtler ayrı bir millet midir? HAYIR! KÜRTLER AYRI BİR MİLLET DEĞİLDİR... Ya nedir? KÜRTLER DE, AZERİLER, TÜRKMENLER, KAZAKLAR, KIRGIZLAR, ÖZBEKLER VB. GiBİ TÜRK MİLLETİNİ TEŞKİL EDEN ÜYELERDEN BİRİDİR... KÜRTLER DE TÜRK’TÜR... HEM DE EN AZ AZERİLER, TÜRKMENLER, KAZAKLAR, KIRGIZLAR, ÖZBEKLER VB. KADAR VE GİBİ, KÜRTLER DE TÜRK’TÜR.
Bunları niçin yazıyoruz?.. Senelerdir yapılan bir ihanete, “Kürtler Türk değil, ayrı bir millettir” ihanetine, Milliyetçiliği hazmedememiş veya henüz milliyetçiliğin ülkücü yorumuna ulaşamamış bazı Milliyetçiler de, “Kürtler Türk’tür. O halde Kürt yoktur” yanlışı ile cevap verdiler... Bu yanlışa dikkat çekmek istiyoruz da, onun için...
Halbuki, “Türk, büyük ve ulu bir çınarın gövdesinin adıdır. Saka'lar, İskit'ler, Hun'lar, Avar'lar, Çerkes'ler, Cücen'ler, Hazar'lar, Göktürk'ler, Uygur'lar, Karahanlı'lar, Karahitaylı'lar,
Akkoyunlu'lar, Karakoyunlu'lar, Türkiş'ler, Oğuz'lar, Onoğuz'lar, Dokuzoğuz'lar, Salur'lar, Bozok'lar, Üçok'lar, Kuman'lar, Kırgız'lar, Karluk'lar, Karaçay'lar, Çuvaş'lar, Özbek'ler, Türkmen'ler, Azeri'ler, Kazaklar, KÜRT'ler ve benzerleri büyük ve ulu Türk çınarının, büyük
veya küçük dallarıdır... Kürtler Türk milletini meydana getiren üyelerden biridir... Türk milletini teşkil eden diğer herhangi bir üye kadar ve gibi Kürt'ler de gerçektir ve Onlar kadar Türk'tür” denmiş olsaydı, bugün Türk Milletinin kürtçülük veya güneydoğu diye bir meselesi olmayabilirdi...
Peki, Kürtlerin Türk olduklarını nerden biliyoruz? Kürtlerin Türk olduklarına dair ilmî bir delil var mı? Var! Orhun Abideleri'nden, 1250 yıl evvel, Göktürkler devrinde taşlar üzerine kazınmış Türk tarihi demek olan Yenisey Kitabeleri'nden biliyoruz. Bundan daha ilmî bir
delil olabilir mi?
Yenisey Kitabeleri'nden Elegeş Kitabesi denilen mezar taşındaki Göktürkçe yazıda şöyle denilmektedir: “Ben bey olduğum için Kürt ilinin hanı Alp Urungu'nun altın okluğunu belime bağladım. Otuz dokuz yaşında, yurduma doymadan, mavi semadan, güneşten, aydan, eşimden, oğlumdan, sizlerden ayrıldım.”
Yenisey Kitabeleri'ndeki bu ifade, iki şeyi ispat etmektedir: Bir, Kürtler bütün diğer Türk unsurlar gibi inkârı imkânsız bir gerçektir... İki, Kürtler de Türk’tür!. Nerden belli? Adı geçen şahsın bey olabilmesinden belli... Çünkü, o zaman Türk olmayan hiç kimse bey olamazdı... Zaten MUSTAFA GÖKMEN de, Eski Türk Kitabeleri isimli kitabında: “Bu kitabeden, Kürtlerin de Orta Asya'dan gelme bir Türk boyu olduğu kesinlik kazanıyor” diyor.
Meseleye, bir de, Türk Milletini meydana getiren milliyet unsurları açısından bakabiliriz ki, herhalde bu, en doğru ve gerçek sonucu verebilir: Türk milletini nasıl tarif etmiştik? Türk milleti; İslâmiyet'e iman eden, kendini Türk soyundan kabul eden ve Türkçe konuşan insanlardan meydana gelen bir cemiyet birimidir, demiştik.
Pekalâ, Kürtler Müslüman mı? Evet! Nerden belli? Elbette ve şüphesiz yaşayışlarından! Kürtler Türk soyundan mı? Evet!.. Nerden biliyoruz? Yukarda da söylediğimiz gibi, Yenisey Kitabeleri'nden! Kürtler Türkçe konuşuyorlar mı? Evet!.. Olur mu, öyleyse Kürtler niye farklı bir dil konuşuyorlar? Kürtçe niye var? Kürtler farklı konuşuyorlar ama, Kürtçe diye bir dil yok! Kürtçe, iyice bozulmuş bir Osmanlıca’dan başka bir şey değil... Osmanlıca da, biliyorsunuz ki, Arapça ve Farsça tamlama ve kelimelerin istilâsına uğramış bir Türkçe'dir... Netice olarak, Türk milletini meydana getiren üç unsur Kürtlerde de aynen mevcut. Öyle ise, Kürtler de Türk'tür.
Esasen, bunu böyle deyip, son noktayı koymak lâzım, ama, öyle yaparsak, meseleye, peşin hükümle ve kötü niyetle yaklaşanların ellerine bakın hiçbir ilmî delilleri yok diyebilecekleri bir koz vermiş olabiliriz, diye endişe ediyoruz. O sebeple, konuyu açarak, bu tezimizi delilleri ile ortaya koymalı ve hattâ ispatlamalıyız. Biz de, öyle yapmaya çalışacağız.
Öyle ise, başa dönerek, Kürtlerin Türk olup/olmadığını ortaya koyacak sualleri yeniden soralım ve teker teker cevaplandırmaya gayret edelim.
KÜRTLER MÜSLÜMAN MI?
Kürtler Müslüman mı? Evet, Kürtler, tek tük ateist ve/veya dinsiz olanları hariç tutulursa, kahir ekseriyetle Ehl-i Sünnet vel Cemaat yolunun itikatta Eşarî ve amelde de Şafiî kollarına mensup, Müslüman’dırlar! Keza Kürtler, tasavvuf yolunun, daha çok Alevî ve Nakşî
kollarına bağlıdırlar. Bu, kesin bir gerçektir! Hiç kimse, aksini iddia dahi edemez. Bu soruya, bu yüzden, böyle kısa bir cevap vermek yeter de artar bile...
KÜRTLER TÜRK SOYUNDAN MI?
Kürtlerin, etnik bünye itibariyle, hangi ırk veya soy dairesine bağlı oldukları meselesi, bugüne kadar, yapılan birçok araştırmaya konu olmuş. Kimileri bu konuyu, antik çağlara kadar çıkarmış, Kürtlerin menşeini oralarda aramış; kimileri ise tenkitten geçmemiş, doğruluk derecesi tesbit edilmemiş, çoğu defa, orta zaman vak'anüvisliğinin bıraktığı masallarda aramış; kimileri de bir kısım devletlerin kendi politikaları paralelinde bir araştırma yapmıştır. Sonuç itibariyle, Kürtlerin milliyeti hakkında birkaç tez ortaya çıkmıştır... Fakat biz, bu tezleri ayrı ayrı ve teker teker incelemeyeceğiz, bu tezlerden en çok kabul görmüş olanını, araştırmaları yapan ilim adamlarının görüşlerini özetleyerek vereceğiz:
Prof. Dr. M. Fahrettin KIRZIOĞLU, Kürtlerin Türklüğü isimli kitabının değişik yerlerinde şöyle yazıyor: “Bizim araştırmalarımıza göre, M. Ö 7. Yüzyılda Orta Asya'nın doğusuna hâkim Hunlar (Hiyung - nu) kolundan gelip, Tanrıdağlar bölgesine yerleşerek burada Karluk ve Abdal/Haptal (Heptalit) adıyla tanınan Oğuzlara karşılık; Saka (İskit) birliği içindeki Oğuzların karlı-dağ/yaylak bölgelerinde yaşayanlarına, Kürt ve bunun benzeri adlar verilmiştir. Yani, Karluk/Abdal urukları, Hunlar kolundan olup; Kürtler ise, Sakalar (İskitler) topluluğundaki yüce dağlar bölgesinde yaşayan Oğuzlardandır.”
“100. Doğu boylamı bölgesinde Yenisey-Kürtlerinden ve 1300 yıldan önce kalan Elkan Alp-Urungu’nun yazılı mezar taşında, zengin hayvan sürülerinden de bahsediliyor ve buradaki Kürt adlı güçlü uruğun, Türk soyundan olup, Türkçe konuşup yazdığı gösteriliyor. Asya'nın bu kadar doğu ve kuzey kesimine, eskiden hiçbir İranlı veya Aryanî kavim gelmemiştir. Yenisey başları, Türklerin Anayurdunun doğukuzey kesimidir.”
“Kars ilinden doğan Kür ırmağı ile, Erzurum bölgesinden çıkan Aras, Hazar Denizine karışmadan önce, Kuzey-Azerbeycanda birleşirler. Bu iki Türk ırmağı arasında kalan, Tiflis-Revan-Gence ve Karabağ illeri bölgelerine Ortaçağda ve İslâm eserlerinde, Aran denilirdi. .....
İşte bu Aran ülkesinde, ..... M.Ö. 7. Yüzyılda Kafkasların kuzeyinden gelen Sakalar'ın hükümdarlarının mensup bulunduğu en soylu uruğu, Sakasen/Sakasular yaşıyordu. Bunların Bala Sakan (=Küçük Sakalar) denilen boyu, Kürtler adıyla tanınmıştır. Kıyılarında yaşadıkları
ırmaklara göre biz Kuzey-Azerbeycan'daki bu uruğa, Kür-Aras Kürtleri denilmesini, uygun görüyoruz.”
“12. Yüzyılda, İslâm imanı ile Türk gücünün temsilcisi olarak, Kudüs'ten Haçlı kuvvetlerini temizleyen ulu kahraman Eyyublu Sultan Salâhaddin Hazretleri, bu Kür-Aras veya Aran-Kürtlerinin Ravadlı boyundandır.”
“Kür-Aras/Aran bölgesindeki Saka (İskit) uruğuna, M.Ö. 5. yüzyılda HEREDOT Sakasen, M.Ö. 331 deki İskender'in Arbela (Erbil) Savaşını anlatan yunanca kaynaklarda, Sakasın, STRABON'da Sakasen, PLİNİUS'ta Sakasun ve M.S. 150 yıllarında Mısır Kralı Yunanlı
PTOLEMEUS'un coğrafyasında Sakapen denilmektedir. Sakaların hükümdarını çıkaran boy veya uruğa HEREDOT, Basilik (Hükümdarlık)- İskitleri, Çinliler Se veya Su, millî Türk gelenek ve destanlarına göre de Kaşgarlı MAHMUD, Şu demektedir. Bu bilgiler bize, Kür-Aras arasında yaşayan Sakaların Sakasın uruğu'nun, hükümdarı çıkaran boy olduğunu
göstermeye yaramaktadır. İranlılar, Aran'daki Sakalar'a/Sakasın'a Si- Sakan (Si-Sakalar) ve 5. yüzyıldan 14. yüzyıl sonlarına kadarki ermenice kaynaklarda da, Si-Uni (Si-Hanedanı denilmektedir. Dede- Korkut Oğuznâme’lerinde ise, Taş-Oğuz Eli'nin altı Elbeyliğinin bağlı
bulunduğu Nahçıvan- Karabağ- Gence bölgesinin Hanlar sülalesi, Afrasyaboğlu Alp-Oruz kütüğü ile anılarak, bunların, Sakalar'ın ulu cihangir padişahı soyundan geldiğine işaret edilmiştir. M.Ö. 66 Aralık ayında Roma Serdarı Pompeius'un ordusu ile Tiflis doğugüneyinde ve Kür ırmağı boyunda kışlarken, onu baskına uğratırken bozulan ve 12 bin atlı ile 60 bin yaya çeri çıkarabildiğini anlatan APPIANOS ve Dion CASSİUS gibi kaynaklarda geçen Albanlar Hükümdarı (sülalesinin) adı, Orees ve Oroses (Orus/Örs) diye anılmaktadır. Bu da, millî destanlarımızdaki Afrasyaboğlu Alp-Arız/Oruz Han sülalesinden ibarettir.”
“(Rus diplomatı Vilâdimir) MİNORSKY, 1938'de Brüksel'deki Milletlerarası 20. Müşteşrikler Kongresinde okuduğu bir tebliğde, Kürtler'in İskit/Saka adlı atlı göçebe ve yaman okçu olan cihangir bir kavimden kaldığını ileri (sürmüştür).”
“Londra'ya yerleşmiş Arşak SAFRASTYAN adlı bir Ermeni de, 1948 de Kürtler üzerine yazdığı İngilizce kitabında, bunların atalarının, yaman savaşçı İskit okçuları olduğunu itiraf etmiştir.”
“M.Ö. 7. Yüzyıl başlarında Azak Denizi çevresindeki Kimmerler'i yurtlarından çıkarıp kovalıyan Saka (İskit) Türkleri, M.Ö. 680 ve 665 yıllarında güçlü ve kalabalık iki göç kolu halinde, Kür ile Aras boylarına geçip, Anadolu ile Azerbeycan'a yayıldılar. Bu göçlerden
ikiyüz yıl sonraları Anadolu ile İran'ı gezip görmüş olan Yunanlı HEREDOT, ünlü Tarihinde diyor ki, bütün İran, Anadolu, Suriye ve Mezepotamya gibi Asya topraklarında yirmi sekiz yıl hükmeden İskitlerin, cihangir padişahları Madyas (Asur kaynaklarında Madova, İran din kitabı Şehnâmesinde, Oğuzların destanlarında Afrasyab, Doğu- Türkleri Uygur ve Karahanlılar'da (Alp-Er Tonga) denilen kişi ile, İskit ileri gelenlerini, Medyalı (tâbi kral) Keyaskar (Key-Husrev) bir şölene çağırarak, hile ile hepsini sarhoş ettikten sonra, önceden
verilen karara göre, derhal öldürterek, İskitlerin hâkimiyetini sona erdirip, Medya'yı istiklâle ulaştırdı. HERODOT'un, yerli hâtıralara göre anlattığı bu hadise, öteki İran ve Asurlu kaynaklarına göre, M.Ö. 626 yazında ve Ürmiye Gölü kıyısında geçmiştir.”
“1597'de Bitlis'te yazılan ilk Kürt tarihi farsça Şerefnâme'de, Dicle-Kürtleri sayılan Kürmançların Oğuzlardan geldiği, millî Kürt destan ve an'anelerinden alınarak, şu dört delille anlatılmıştır.”
“1- Kürtler, Cen Tâifesi'ndendir (Yani: Selçuklu, Akkoyunlu ve Osmanlı soykütüklerinde, onların atalarının geldiği Çin/ Doğu-Türkistan ülkesi halkından Karahanlılar, Gürcistandaki Orbelliler, Ahlat-Muş-Bitlis-Bingöl bölgelerindeki Mamık-Konak Kardeşler uruğu/
Karakoyunlular gibi, Kürtler de Çinden gelmedirler.);”
2- Bütün Kürtler, Bokth ile Beçen (Peçen) adlı iki kardeşten Türemişlerdir (yani, bütün Dicle-Kürtleri/ Kürmançlar, 12 boy Bozoklar ve 12 boy Üçoklar koluna ayrılan 24 Oğuz Boylarının Üçoklar/İçoğuzlar kolundan Bokhtşn=Bokhtlara adını veren Bogduz ile, (Becenevi/Peçenek'e adını veren Beçen'den türeme sayılırlar);”
“3- İslâmlıktan önceleri Kürtler, Türkistan'ın ulu kağanlarından Oğuz-Hanlılara tâbi olup onların soyundandırlar;”
“4- Dede-Korkut Oğuznâme’lerindeki kütük ve bilgilere uyan ve Kürt-Oğuznâmesi sayılan bir millî destanın özetini de şöyle veriyor:”
“Oğuz-Han(lılar) uzaktan duyup öğrenerek, İslâm dinini benimsediklerini arz eylemek üzere, (622-632 arasında) Hazreti Muhammed'e Elçi olarak, Kürtlerin Elbeğisi (sülâlesinden) Bogduz-Aman adlı, korkunç görünüşlü ve dev-yapılı birisini, gönderdiler.”
“Bu korkunç yüzlü Elçi de, uruğunu ve boyunu soran Hz. Peygambere: -Kürtler tâifesindenim dedi...”
“Antropoloji, insanın gövde ve dış yapısını, bilhassa kafatasını inceleyerek, soyu ve kökünü araştırıp, ortaya çıkarmaya yarar. Bu bakımdan ..... Kürtlerin de, bütün Türkler gibi, % 85'ten çoğu yuvarlak başlı (braki-sefal) olup, ..... uzun başlı (doliko-sefal) değildirler. ..... Ancak, orta başlı (mezo-sefal) ve uzun başlı (doliko- sefal) tipteki Kürtlerin sayısı % 15 olup, bu nispet Batı Türkistan ve Türkiye'deki Türkmenler ile Yörüklerde de görülmektedir. Kürtlerin
Türkmen tipinde olduklarına V. MİNORSKY'de 1927 yılında İslâm Ansiklopedisine yazdığı Kürtler makalesinde işâret etmiştir.”
“Biz de, antropolojinin inceliklerini bilip gözetmeye lüzum kalmadan, bu gerçeği gözümüzle görmüyor muyuz ? ..... Bir sosyolog olarak Ziya GÖKALP diyor ki, Kürtler ile Türklerdeki bu dış görünüş ile gövdedeki benzerlik, ruh ile duygularda da birlik ve ayniliğin delilidir. ..... Kısacası, kafatası, yüz çizgileri, boy-pos ve gövde yapısı bakımlarından Kürtler uruğundan olanlar ile, Ortasya Türkmenleri ve Azerbeycan ile Türkiye'deki Yerli, Terekeme, Karapapak,
Yörük, Tahtacı, Mavâlı, Manav, gibi türlü uruk ve boy adları ile tanınan insanlar arasında, bir fark ve ayrılık yoktur.”
Dr. Mahmut RİŞVANOĞLU, Doğu Aşiretleri ve Emperyalizm isimli kitabında, F. KIRZIOĞLU'nun yazdıklarının hemen hemen aynını yazdıktan sonra, şunları ilâve ediyor: “İnsanların gövde ve dış görünüşteki yapılarını ve bilhassa kafataslarını inceleyerek, soyları ile kökenini araştırıp ortaya çıkaran antropoloji, bu yönden müspet bir ilim koludur. Turanî ırkından gelen bütün Türk uruklarının antropolojik tetkiklerinde kafataslarının yüzde 85 nisbetinde yuvarlak başlı (brakisefal) olarak tespit edilmiştir. Kürmanç ve Zaza Türklerinde de kafa yapıları yüzde 85 olarak yuvarlak başlıdır. Halbuki Aryanî ırka mensup olanlar, uzun başlı (dolikosefal)dırlar. Ancak, ikisinin arası bir baş yapısı (mezosefal) ve uzun başlı olarak da Türklerde yüzde 15 kadar olup, bu nispet Kürmançlar, Zazalar ve Batı Türkistan ile Türkiye'deki Türkmanlar ve Yörüklerde de aynı görülmektedir.”
“Büyük Türk mütefekkiri Ziya GÖKALP, bir yazısında: Bir köylü Kürt ile Türkmen'i konuşmadıkça dış görünüşlerinden birbirini ayırd etmek imkânsızdır, demektedir.”
“Millî mücadele sırasında emperyalistlerin çıkarları doğrultusunda hizmet eden bazı hainler gibi, Dr. Şükrü SEKBAN da İngiliz emperyalistlerinin haince emellerine önceleri hizmet etmiş, gerçek dışı yayınlar yaparak uzun zaman faaliyette bulunmuştur. Bu arada Irak'ta Süleymaniye'de doktorluk ederken bazı müşahedeleri de olmuş ve 1933 senesinde çıkardığı La Question Kürds adlı eserinde (Kürt Sorunları) Kürmançların antropolojik vasıflarının Türkmanlarla bir olduğunu bu ara şöyle belirtmektedir: Operatör olarak on yıl Irak'ın Kerkük ve Süleymaniye şehirlerinde tabiplik yaptım. Bu sırada bana gelen hastaları konuşturmadıkça, Kürt mü, Türkman mı olduğunu asla ayırt edemezdim, diyor.”
“Daha sonra da gerçekleri gören Dr. Şükrü SEKBAN bey, Kürtlerin kökeni hakkındaki emperyalist görüşlerin bu iki Türk uruğunu parçalamak için ortaya atıldığını ve bu şekilde kendilerinin emperyalist plânlarına alet edilmek istendiğini yukarda bahsettiğimiz kitabında
açık olarak izah etmiş; Fransa'da hastalandığında ben öz vatanıma götürün diyerek, Türkiye'ye gelmiş ve burada vefat ederek defnedilmiştir.”
Bu konuda, Prof. Dr. Aydın TANERİ ise, Türkistanlı Bir Türk Boyu Kürtler, adlı kitabında şöyle diyor: “Konuya ırk görüş açısından baktığımızda ..... Kürtler de diğer Türk boyları gibi Orta Asya menşelidirler, Turanî bir kavimdirler ve ancak Türk ırkından olabilirler. Bu konuda görüş getirenlerce kesin teşhis konulamamasının sebebi, böyle bir ırk tipinin zaman ve mekân
bakımından çok uzaklarda, Orta Asya'da, hiç değilse binbeşyüz sene evvel geride kalmış olmasıdır. Bu bakımdan, Türkmen ve Kırgız, Özbek v.b. diğer Türk boyları ile karışarak Türk Milletini meydana getirmiş olan Kürtlerin Türkler ile aynı ırktan olmadıklarını göstermek için
harcanan gayretler boşunadır. Kaldı ki, saf ırk olmadığı, olmayacağı da açıktır. Irkçılık da çağ dışıdır. Ayrıca bugünkü yurdumuza çok uzak bir coğrafî bölgeden Orta Asya'dan geldik. Orta Asya'dan sonra, İslâm döneminin ilk yarısı olan Selçuklu dönemini, merkezi İran olan çok geniş bir alanda ve Anadolu'da Osmanlı dönemini merkezi İstanbul olan, Anadolu, Rumeli, Suriye, Irak, Mısır vs. gibi çok dağınık ve değişik coğrafî bölgelerde geçirdik. Bugün ülkemizde Türkler bölge bölge, ayrı ayrı özellikler gösterirler. Nitekim Rumeli Türkü ile Azerbaycan Türkü, Ege Türkü ile Doğu Anadolu, Orta Anadolu Türkü, Karadeniz bölgesi Türkü ayrı özellikler gösterebilirler. Hatta yakın komşu olan Doğu Karadeniz, Batı Karadeniz farkı dahi vardır.”